Khamis, 28 Ogos 2014

masjid kemubu,kuala krai kelantan

Masjid Mukim Kemubu/setong

                                                                         

Latar Belakang

Binaan

Masjid ini mempunyai empat menara berkubah yang berada di setiap penjuru masjid ini.Dinding masjid ini mempunyai keunikannya yang tersendiri dimana terdapat lubang`sisip angin’ di bahagian dinding belakang ruang solat. yang dapat melancarkan ruang perudaraan masjid ini.Masjid ini berbentuk segi empat pada keseluruhannya.Terdapat juga tulisan ayat-ayat suci al-Quran dan kalimah Allah di dinding masjid ini.Pada bahagian dalam masjid ini terdapat ruang solat bertiang yang merupakan ruang utama di masjid ini.Masjid ini juga berbentuk segiempat.Struktur masjid ini juga menggunakan simen pada keseluruhannya.   
                                                                                                  

Kemudahan


Kemudahan yang terdapat di masjid ini ialah stor yang dijadikan sebagai tempat menyimpan barang.Tandas,tempat wuduk lelaki dan perempuan juga disediakan di masjid ini.Tempat parking berbumbung turut disediakan di masjid ini hanya untuk motosikal dan kereta.Selain itu,terdapat juga tempat parking terbuka yang dapat memuatkan 10 buah kenderaan dalam satu masa.

Keistimewaan

Masjid ini akan mengadakan aktiviti yang berkaitan keagamaan dan kemasyarakatan.Gotong royong juga akan diadakan lebih kurang sebulan sekali bagi membersihkan kawasan masjid.
                                                                         
                                                                             


Maklumat Imam

Mohd Zin B Jusoh                                                    
Mustafa Bin Husain                                                              

Tiada ulasan: