Sabtu, 5 Oktober 2013

YA ALLAH, NIK AMMAR ANGGAP PENDEPOSIT TANAH MASIH LAGI PENCEROBOH HARTA KERAJAAN.


Nik Ammar tak layak jadi Menteri Besar Kelantan . Itulah kesimpulan yang dapat ambo katakan setelah ambo hadir untuk mendengar ceramah Pas di Kg. Belukar, Tapang , Pengkalan Chepa malam tadi. Tajuk besar ceramah adalah 'Menjawab Fitnah UMNO' yang diberikan oleh 3 orang panel termasuk Nik Amar.

Kenapa ambo kata tak layak? Untuk makluman, Nik Amar merupakan seorang yang ambo cukup hormat sebelum ini dan pada penilaian ambo beliau adalah bakal pengganti Tuan Guru Nik Abdul Aziz selepas PRU 13 jika BN masih gagal menawan Kelantan. Namun setelah mendengar ceramah beliau semalam ambo cukup terkemo dengan hujahan mantik BODOH beliau dalam menjawab isu tanah yang di alami oleh rakyat di kawasan Ulu Kelantan seakan akan RAKYAT YANG MENEROKA TANAH TAK ADA GERAN ADALAH PENCURI DAN PENCEROBOH HARTA  'KERAJAAN NEGERI KELANTAN'



Isu tanah yang di mainkan oleh UMNO Kelantan cuba dijawab oleh beliau bagi membetulkan persepsi pengikut Pas yang ingin mendengar penjelasan dari kepimpinan.

Pertama , Nik Ammar mengatakan tiada seorang pun yang rakyat Ulu Kelantan yang dirampas tanah mereka mempunyai GERAN. Bila tak ada geran , maka ianya tak ada no lot .Bila tak ada no.lot , rakyat Ulu Kelantan tidak ada hak untuk mengatakan tanah itu adalah tanah hak milik mereka. Ujarnya lagi, mereka yang mengusahakan tanah di atas tanah kerajaan tanpa geran adalah di gelar sebagai penceroboh dan kerajaan Pas boleh mendakwa mereka di mahkamah.

Manakala hujah mantik BODOH dari Nik Ammar ini adalah sangat mencerminkan sikap memperkecilkan hak orang miskin hak orang susah di Ulu Kelantan. Bagi Nik Ammar, mereka yang sekadar mempunyai bukti dan telah membayar deposit tanah bolehlah di ibaratkan seperti ORANG YANG HANYA BERTUNANG , BELUM LAGI BERKAHWIN , MAKA TIDAK ADA HAK UNTUK ORANG TERSEBUT MENDAKWA MEREKA SUAMI ISTERI. BEGITU LAH JUGA DENGAN TANAH ,TAK ADA HAK UNTUK MEREKA MENGATAKAN TANAH ITU HAK MILIK MEREKA. Apa kena mengena hal orang kawin dengan tanah yang sekian lama usahakan. Hal tanah ini melibatkan keringat, titik peluh, harta dan setiap pengambilalihan mestilah ada kecek kira , ada ketentuan. bayar pampasan ko , ganti tanah lain ko... Kacip gigi ambo dengar semalam sebab ambo tahu kebenaran susah senang mereka di Kampung Bahagia Kuala Krai sana.



Hei... Nik Ammar. Adakah engkau dapat merasai pengalaman pahit geting mereka yang telah berpuluh tahun meneroka hutan Kelantan , turun dari stesen keretapi Dabong, Bertam mahupun Gua Musang bermodalkan beras, garam dan sebilah parang hanya untuk menebas hutan fikirkan nasib diri yang miskin untuk anak cucu yang akan datang supaya hidup tak merempat susah cari makan. Sesungguhnya bila mendengar hujahan ini ambo segera berpaling punggung kerana seorang yang ambo sanjung kini tak ubah seperti orang gila yang melalok kedai kopi terpekik terlolong . Itu saja

Demi Allah!!. Jika apa yang ambo nyatakan dalam penulisan ambo ini palsu maka ambo rela disaman.

Ambo ingatkan benih harapan yang tumbuh dari bakal MB Kelantan, rupanya berbunga lalang. Sekian.

Tahap tuturkata mencerminkan comel ko huduh perut pedal seseorang tuh.

Tiada ulasan: